blogg

Dagboksanteckningar om vardagen m.m.

För att komma till hemsidan http://travarens.se

Gotland söndag måndag

Resor och utflykterPosted by Kicki Thu, August 30, 2012 17:01

När utställningen var slut på lördag e.m. så tog vi oss till ringmuren, där vi promenerade sen vi ätit gott på en China restaurang.

Det var massor av polisens pikettbilar i stan. Dom hade åkt över från fastlandet för att bistå den gotländska polisen vid en demonstration som pågick i en skog, om nåt kalkbrott, som demonstranterna ville förhindra att det skulle börja brukas.

Är man i Visby så måste man naturligtvis gå innaför ringmuren

Vi åt på en Chinarestaurang, där den här lilla vovven höll uppsikt över gästerna.

Det var ett strålande varmt sommarväder, trots att det började bli kväll. Ändå hade f.m. varit så blåsig och sval.
Men de stenbelagda gatorna höll på att ta knäcken på mina redan smärtande höfter. Det var en pina att ta sig tillbaka till bilen.

Stan ligger högt över vattnet, så det var mest hustak att se.

På tillbakavägen till Klintehamn skulle vi låta hundarna få springa av sig, men det var så många spännade dofter av fårskit och kaniner där att vi tog ett annat ställe.

Det var gott om vildkaniner..

Den här såg inte frisk ut, jag kunde gå alldeles nära och ta kort på den. Den verkar ha nåt fel på ögonen.

På måndagen packade vi ihop för hemfärd. Jag dammsög och torkade golven på vårt lånade logi.

Tog kort på det nyrustade köket (Christine, skicka din e-postadress. så skickar jag korten)

Och en avslutande bild på huset. Innan vi åkte till Ingrid och lämnade nyckeln.

Vi hade tänkt ta oss till travbanan i Skrubbs, men tiden räckte inte till innan båten skulle gå 12.55.

Det blåste friskt och luktade inte gott från havet av tången. Jag håller mig nog till våra skogssjöar.

Kan det vara kyrkan i Tofta? På vägen till Visby är det i.a.f.

Den här gamla charmiga kvarnen står också utmed vägen till Visby.

Och lite längre fram står den här.

Där skulle vi stanna och ta en fika

Infarten var vacker, jag har tagit kortet från fel håll bara.

den här dörren var låst..

men i samma byggnad fanns en restaurang...

där vi blev placerade intill den öppna spisen, där en brasa var tänd (men den ville inte ta sig). Vi blev väldigt servade med kaffe och dopp, det var inte billigt, men gott. En bit hallonmoussetårta med vispad grädde intill. "Säg till om du vill ha mer" sa hon som serverade.

Det visade sig att hon var hundägare (naturligtvis kom vi in på hundar) Hon och hennes man hade en boxer från Murbergets kennel. Det är Anettes Kennel, hon är ordförande i Boxerklubben här i Dalarna. Världen är liten och samrören hittas alltid.

På båten kom vi som vi skulle. Som tur var hade jag fått en åksjuketablett av Ingrid. Det blåste 13-16 sekm enligt kaptenen och vågorna var 2 m höga. Första halvan av resan mådde jag ganska pyton, men sen blev det lugnare mot fastlandet. Tur det så jag inte mådde illa när jag skulle köra hem.

Nu är allt som vanligt igen. Men ändå inte, Berra har åkt på en förkylning och ligger nedbäddad med feber sen vi kom hem.

Det innebär att jag får åka ensam till Högbo i morgon och kanske även på lördag och söndag. Nu ska jag börja packa för det.

• Comments(6)//blogg.travarens.se/#post1746

Gotland lördag

Resor och utflykterPosted by Kicki Wed, August 29, 2012 08:53

Sömnen var tyvärr ganska usel på natten till lördagen. Skorpan var orolig och kräktes flera gången under natten, eftersom hon inte ätit på över ett dygn, så var det bara saliv som kom upp. Det är ett problem att hon inte äter på morgonen (hade alltstå inte ätit innan vi åkte dan innan), och inte heller äter när hon är borta.

Vi intog vår frukost, innan vi åkte till Visby på utställningen. Men jag skriver om den separat.

I stället blir lite bilder från eftermiddagens utflykt med Ingrid som guide.

Vi började med Stenstugu. Eftersom jag följt Ingrids blogg länge, så ville jag gärna se hennes gamla hem.

Ingrid fick posera i deras gamla ladugård, där hon mjölkat åtskilliga kossor förr om åren

I trädgården fanns dessa fantastiska höstanemoner, jag såg också att dom även växte vilt utefter vägarna.

Jag tiggde till mig ett par plantor, som "förirrat" sig ut i grusgången. Hoppas jag har bättre tur med dessa än jag haft hitintills när jag köpt höstanemoner.

Ett stenskepp i Gannarve, kanske från vikingatiden.

Jag tycker dessa stenar, som så mycket är byggt av på Gotland, är jättefina.
Här är det muren runt kyrkogården i Fröjel.

Fröjel kyrka som är från 1200-talet. Det finns närmare 100 kyrkor på Gotland.

Väldigt vacker invändigt. Det satt en liten bukett färska blommor vid varje bänkrad.

Vi besökte även Åkes grav, där Ingrid passade på att ta bort ett par vissna blommor.

På tal om blommor, så var hela kyrkan full av färska blommor. Den kvinnliga kyrkvärden var tydligen florist också.

En kastal, skyddsvärn, fanns också vid kyrkan. Så här såg den ut från ena sidan..

och så här på den andra.

Vi fortsatte till Djupvik, en plats där Ingrid brukade bada som barn.

Den här båten har varit sjöduglig en gång.

Vi promenerade längs stranden, så hundarna fick springa av sig.

Triss tog några simtag i Östersjöns böljor.

Det var meningen att vi skulle bjuda Ingrid på lunch, men dels hade hon redan ätit lite när vi kom från utställningen. Så det blev hon som bjöd oss i stället. För hon värmde av fredagens middag till oss innan vi åkte på utflykten.

Vi tänkte då bjuda på fika i stället, men det var stängt på det flesta ställen, men Flöjel Resort, hotell och restaurang hade öppet. Men där räknade dom tydligen inte med att folk skulle dricka kaffe med dopp. För det enda dom hade i kaffebrödsväg var inplastade mazariner. Nåja, vi fick nöja oss med det.

Kvällen var härligt sommarvarm, så vi satt ute på hotellets terass och drack vårt kaffe.

När vi lämnat av Ingrid, så blev det sängen tidigt med hopp om att få sova ikapp lite.

• Comments(7)//blogg.travarens.se/#post1743

Gotlandsresan fredag

Resor och utflykterPosted by Kicki Tue, August 28, 2012 20:18

Vår resa startade i fredags morse. Det räckte att åka strax före 8, då båten gick 12.15 från Nynäshamn. Det var 24.5 mil att köra.

Packat och klart

I hamnen i Nynäshamn, blev det att vänta ett tag innan vi fick köra ombord på båten.

Vädret var varmt och skönt. Jag var på utomhusdäck ett tag

Men annars satt vi mest på vår plats och läste och löste korsord.

När vi kom till Visby åkte vi till Kristinehamn, som ligger ca 3,5 mil från Visby

Östersjön syns på flera ställen utefter vägen.

Vi var in som snabbast och hämtade nyckeln till vårt boende hos Ingrid

Sen åkte vi och installerade oss i stugan som vi så gästvänligt fått låna av min vän Christine.

Så åkte vi tillbaka till Visby och monterade upp vårt tält på utställningsplatsen

För att sen åka tillbaka till Ingrid.

Där vi blev bjudna på en jättegod middag.

Eftersom vi var rejält trötta så blev det inte så sent hos Ingrid, innan vi åkte till vår stuga, den låg bara ca 1 km därifrån.

• Comments(6)//blogg.travarens.se/#post1742

Smedjebacken och Björsjö

Resor och utflykterPosted by Kicki Sat, July 16, 2011 08:41

Jag gör ett nytt försök att skriva om utflykten vi gjorde i onsdags.

Väret var vackert och Berra hade en bra dag, så vi bestämde oss för att åka till både Grangärde och Björsjö.
Men nåt Grangärde blev det aldrig för Synnöve och Arnold var i Skåne för tillfället.

Men Paula fick jag tag i. Hon och Hasse hade planerat att åka till Smedjebacken och gå på hembyggdsgården, och eftersom vi delar intresset för gamla hus och hur man levde förr så bestämde vi att träffas där.

Tyvärr hade jag bara den dåliga fickkameran med, så bilderna nedan är av ganska dålig kvallitté.

På första fotot står Paula och kollar in ett par underbyxor från anno datzumal, ganska långt från dagens trosor smiley. Det fanns jättefina tak och väggmålningar i huvudbyggnaden, där Carl Mikael Bellman bott ( om jag inte missuppfattat det hela).

Vi fick en guidad visning, trots att stugorna egentligen var låsta. Intressant var Andriettas stuga, en kvinna född i mitten av 1800-talet, som bodde hela livet i sin stuga fram till sin död på1930-talet, hon försörjde sig på att baka kringlor, polkagrisar och karameller, som hon sen gick på vägarna och sålde.
Det sas att hon hade en vedklabb vid sängen för att slå ihjäl storråttorna med på natten. (Kan tänka mig att det fanns gott om såna med tanke på hennes bakande).

Den gamla byggdegården ligger gemytligt till, där hästhagarna avlöser varandra, och där fåren låg fridfullt idisslande.

Berra och jag blev bjudna på kaffe och smörgås (det fanns en servering med hembakat bröd, även tekakorna). Påtåren fick vi i Björsjö hemma hos Paula och Hasse.

Det blev en trevlig eftermiddag i goda vänners sällskap.

• Comments(5)//blogg.travarens.se/#post1327

Fortsatt hos Anita

Resor och utflykterPosted by Kicki Sat, June 25, 2011 10:24

Jag kan inte låta bli att lägga ut fler bilder från syrrans fantastiska fritidshus.

Nedanstående bilder är tagna vid tidigare tillfällen. Jag tog inga kort på huset den här gången.

Det är så trivsamt och rofyllt att vara på detta ställe.

Barnbarnens lekstuga är lika fin den.

Mot kvällningen i tisdags åkte vi till Trosa, det ligger inte så långt från Anitas ställe.

Vi flanerade utmed ån. Berra har faktiskt tillbringat många somrar som barn här i Trosa, för där bodde hans mormor, i kvarteret till höger bakom husen som syns.

Det finns en massa pittoreska saker, som den här blomstervagnen t.ex.

Restaurangerna står "som spön i backen" var man än går.

Frukost på onsdag morgon.

Kryddodlingen syns inte så mycket på kortet, men här från köksfönstret plockar Anita in sina kryddor. Och det hade hon gjort när vi bjöds på örtkryddad lax till middag innan vi ställde kosan hemåt på onsdagen.

Hemvägen tog vi över Strömsholm. Jag körde runt ett varv på området för att visa Emelie djursjukhuset. Det har blivit ännu mer utbyggt där sen jag var där sist. Numera behöver vi ju inte åka så ofta till Strömsholm när man har en sjuk hund, det finns ju oftast hjälp att få på närmare håll.

• Comments(1)//blogg.travarens.se/#post1301

Till syster Anita

Resor och utflykterPosted by Kicki Thu, June 23, 2011 18:35

I tisdags blev det faktiskt resa av, men inte som det var planerat från början.

Eftersom Emelie åker tillbaks till Halmstad för att sommarjobba efter midsommar, så hade hon bara denna enda chans att få komma till min systers paradis. Så jag och Emelie åkte ensamma, Skorpan fick följa med. Medan Berra fick stanna kvar hemma med Jolly, eftersom Anita var förkyld förra veckan så vågade vi inte chansa på att Berra skulle följa och kanske bli smittad.
Hans svaga immunförsvar ska inte utsättas för sånt.

Vi hade tur med vädret, för trots utlovat regn, så hade vi mest sol, utom då vi åkte hem igår, för då vräkte regnet ner i sörmland, men inte i Dalarna.

Vi kom iväg vid 9-tiden på tisdag morgon.

Stannade i Kvicksund, ungefär halva vägen, och tog en fika. (Det är ca 25 mil till syrran)

Vi kom fram lagom till lunch. Medan Anita fixade den klar, så gick jag och visade Emelie och Skorpan detta fantastiska ställe.

Högt uppe på en berghäll med Östersjön nedanför

Skorpan passade på att släcka törsten i ett fågelbad. Kolla hennes buklinje och spenar, halva tiden har gått, en månad kvar!

Långt nedanför, med många trappsteg och avsatser på vägen ner, ligger Anitas badplats och brygga...

med flera platser att sitta och sola på

Skorpan på väg utför.

Hon var väldigt intresserad av vattnet och utsikten

Ska man ända ner dit??

Nu har Emelie kommit ner

Det blev lite bad i saltvattnet

eller så gick hon och gömde sig i vassen.

Uppe på toppen finns stugan

Så går vi upp igen..

Stannar och vilar lite på vägen upp.

Maten serverad, en ljuvlig sallad med marinerade stekta kycklingbröstdelar till.

Jag får fortsätta lite senare, nu ska jag ut med hundarna för regnet har just upphört.

Jag önskar alla bloggläsare trevlig Midsommarhelg!

• Comments(5)//blogg.travarens.se/#post1300

Ett dygn på lyxhotell

Resor och utflykterPosted by Kicki Mon, August 09, 2010 17:18

Så firade vi då vår 50-åriga förlovningsdag på Dalecarlia i Tällberg onsdag torsdag förra veckan.

Jösses, vilken lyx!

Det får bli ett bildsvep.

Hotellbyggnaden är jättefin...

Utsikten över Siljan är fantastisk

Interiörerna är inte heller att klaga på. Sällskapsrummet provade vi aldrig på, men i matsalen åt vi tre-rättersmiddag och rejäl hotellfrukost dan därpå (jag var mätt hela dan)

Vi bodde på ett anex som hette allégården, inte lika flott som uppe på hotellet men fullt tillräckligt bra för att sova.

Nere på spa hade vi två behandlingar var. En vid ett-tiden och en på kvällen före middagen.

Jösses, ryggmassagen jag fick gjorde att jag hade ont i två dar, men oj så välgörande.
Det bjöds på frukt och dricka medan man var på Spa, tillgång till varmbasäng, bastu och bubbelbad. Inte konstigt att det kändes som om jag blivit överkörd.
Varsin badrock i kimonomodell, av bomull i bra kvallitté fick vi behålla.

Annexet syns nedanför Berra. Jag hade aldrig trott att Tällberg ligger SÅ högt över Siljan.

Det var den godaste entrecoten jag ätit nån gång.

Vår servitris tog kort på oss vid desserten, vi fick extra jordgubbar, som egentligen inte hörde till, för att vi firade.

Solnedgången över Siljan var inte heller fy skam.

Hemresan påbörjades efter frukost, men den tog hela dan.

När man åker genom Tällberg, så står hotellen, kaffestugorna och hemslöjdsbodarna som "spön i backen", men vi gjorde bara nåt enstaka stopp.

Däremot stannade vi i Insjön och gick på Clas Ohlson, det var premiär för både Berra och mig. Hade inte en aaaning om att det var SÅ stort.

Stopp blev det också i Borlänge, där jag köpte en karta till min hand-GPS för svindyra pengar (1.880kr!!), men nu ska jag väl inte behöva gå vilse när vi plockar svamp.

Vi hälsade även på i Arkhyttan, sen hade jag egentligen ett möte på kvällen inför brukshundklubbens tävlingar 21- 22 augusti, men jag ORKADE bara inte, så jag ringde återbud.

• Comments(1)//blogg.travarens.se/#post1027

Onsdag - torsdag

Resor och utflykterPosted by Kicki Sun, July 25, 2010 11:17

När vi lämnade G-B på onsdagen, så for vi raka vägen ner till Sundsvall, där jag har en halvbror boende i Timrå.

Eftersom han är född i min pappas tidigare äktenskap och 20 år äldre än jag, så har min kontakt med honom varit minst lika minimal som med min kusin G-B.

Nicke har ringt enstaka gånger och jag har i vuxen ålder träffat honom på mässor, då han är en skicklig slöjdare, och har haft visning och försäljning där. Vår far var konstnär, Nicke har haft turen att ärva den ådran, medan jag saknar den helt.

Nu kom vi till Timrå först kl 8 på kvällen, men Nicke hade hunnit baka en sockerkaka, sedan jag ringt två timmar tidigare och aviserat vår ankomst, så han bjöd på kaffe och konjak (den var till Berra så klart, eftersom jag körde).

Efter ett par timmar med trevlig samvaro, så åkte vi vidare för att övernatta på vandrarhem strax söder om Sundsvall. Men som jag nämnde igår, så missade vi stället och hamnade lite längre söderut i Gnarp.

Här bor Nicke och hans fru i en fantastisk lägenhet i två plan med både uteplats och balkong

Min bror Nils och jag på hans markbalkong

Från den övre balkongen, var det en vidunderlig utsikt över Sundsvallsbukten i Östersjön.

Nicke, som jag fortfarande kallar honom, själv kallar han sig Nisse precis som vår far.

Nicke var skröplig i sina ben, men huvudet var det inga fel på, lika snabb i repligen som alltid. Det är konstigt med arv, men jag är mer lik min bror än jag är mina två yngsta systrar (vi har samma mamma, men inte samma far) trots att jag inte vuxit upp med honom.

Vid 11-tiden på kvällen kom vi fram till detta gästgiveri i Gnarp, där de även hade ett vandrarhem...

som härbärgerade oss över natten.
Skorpan åt denna natten den första maten sen söndagen, hon tvärvägrar att äta allt som bjuds när vi är hemifrån.

På morgonen intog vi frukost på stället, en rejäl sådan för att vi skulle stå oss ett tag.

Hemresan på torsdagen var bestämd att gå i sakta mak, vi skulle stanna vid olika städer och inte minst vid loppisar, som stod "som spön i backen" utefter vägen.

Första anhalt blev Hudiksvall...

där hamnade vi bl.a. i en källarbutik som hade utförsäljning och sålde ut allt, med några få undantag, för 10 kr. Det blev en jumper och ett linne till mig, en T-skirt med tillhörande byxor till Ville och en kjol med tillhörande jumper till Elvira. Summa 40 kr!!

I Iggesund hittade vi ett trevligt gårdloppis (det blev några böcker!), de hade även servering i trädgården med hembakat fikabröd.

Det började regnstänka lite, men under parasollet satt vi skyddade med vårt förmiddagskaffe.

De hade en jättefin trädgård, helt i min smak, även om jag inte skulle skaffa mig en damm.

Hemresan blev tyvärr lite ett antiklimax, för det blev inga fler stopp då regnet tilltog och det vräkte i princip ner ända till Gävle.

Men i Hofors sken solen igen, så vi svängde in till Rosa och fick eftermiddagskaffe.

Hon hade precis tänkt på mig bara en kort stund innan jag klev innanför dörren. Till saken hör att vi inte träffas ofta, vi pratades vid i påskas senast, men det var definitivt inte första gången som vi tänker på varandra samtidig.

Vår norrlandstripp, som uppgick till 142 körda mil, avslutades med att vi hämtade Jolly, som haft det alldeles utmärkt hos Ylwa och Pantera. Det är så bra att boxertjejerna fortfarande är såna kompisar, det kan ju ha sina sidor med tikar.

På tal om tikar, så har Skorpan verkligen fått träna på att umgås med tikar under den här resan. Pointern Azzi hos Katarina, Keeshounden Freja hos G-B och Labradoren Aska hos Rosa.

Nu är vi tillbaka i vardagen. Vi har haft en sagolik tur med vädret.

Nu regnar det för fullt och det ska det visst göra ett tag framöver

• Comments(2)//blogg.travarens.se/#post1015

Umeå med omnejd

Resor och utflykterPosted by Kicki Sat, July 24, 2010 18:00

På måndagen for vi alltså vidare till Hörnefors, ungefär lika mycket söder om Umeå som Bygdeå är norr om.

Skorpan gör sig beredd att knalla in i huset, hon är mer intresserad av att kolla omgivningarna än att hälsa på folk t.o.m.

I gäststugan på tomten tillbringade vi måndagsnatten. På tisdagen var Katarinas semester slut och hon började åter sitt arbete som distriktssköterska på vårdcentralen i Hörnefors.

Vi åkte nordväst till Vännes. Till min kusin Gunilla-Britta.

G-B en tuff singelkvinna med två boenden. Dels i Vännäs där hon äger vår mormors hus..

dels i Östanlid, ca 1,5 mil från Vännes, där hon äger sin föräldrargård med jord och skog.

Vi åt middag i Vännes för att sedan åka vidare till Östanlid, där vi övernattade.

Freja, av "märket" keeshound är G-Bs ständiga följeslagare.

På kvällen tog G-B med oss till en sjö....

där en man byggt denna fantastiska rastplats mitt i skogen, den var tillgänglig för allmänheten, nyckeln satt i dörren. Han hade även byggt en brygga och vid den låg en båt olåst med åror och motor!!!, även den för allmänheten att använda.

Otroligt fint var det, med grillplats och renskinn på alla väggfasta bänkarna som gick runt väggarna.

Dan efter (på onsdagen), åkte vi till G-Bs skog....

som vi är framme vid nu och där gick vi på en dryg timmes promenad runt på den uppkörda stigen.

Jag lyssnar imponerad när G-B med berättigad stolthet berättar om sin skog, där hon röjer, kör hem ved och har planteringar på uppväxt (det mesta planterade hon för ca 30 år sedan), efter en avverkning.

Det är bara några få månader som skiljer mig och G-B i ålder, när jag var barn var jag ofta hos mormor i Vännes och vi lekte massor av spännande lekar på den tiden.

Sen har vår kontakt varit, lindrigt sagt, sporadisk. Vi har knappt träffats alls, det var 25 år senast t.ex.

Efter skogsturen så åkte vi tillbaka till Vännes och senare på dan startade vår återresa söderut.

• Comments(2)//blogg.travarens.se/#post1014

Mot norr

Resor och utflykterPosted by Kicki Sat, July 24, 2010 11:00

Efter utställningen i Alfta fortsatte vi alltså norrut. Det var toppenfint väder och en fantastisk natur att skåda.

Nu hade vi ju ganska bråttom, så det blev mest full fart framåt, men naturen hann man i allafall njuta av.

I Njurunda stannade vi och åt lunch, vi tänkte även övernatta här på hemvägen, men skam till sägandes så missade vi stället då.

Högakustenbron var en pampig skapelse, det var Berra som körde just då så jag kunde fotografera den "i farten".

Framme i Bygdeå strax efter kl18, där Katarina och Lage tillbringar sina somrar i hans barndomshem.

Ett fantasktiskt ställe, där man åker in på gården genom en port från 1600-talet. Flera byggnader på tomten bl.a. bagarstuga och en byggnad som tidigare varit lanthandel.

Inne i salen var det orginaltapeter från 1800-talet. På det gamla dasset fanns en egen plats för barnen.

Middagen åt vi på antikt otroligt vackert Rörstrandporslin. Klicka på första bilden, sedan "nästa" för att se korten större.

På måndagen introducerades vi i spelet krolf. Vi gick en runda på 9 hål, som var gjord i en bana runt huset. Så enkelt och roligt som sällskapsspel. Ja, inte enkelt i meningen att det var lätt att spela. Blomkrukor var nedgrävda i marken (som ett hål i bangolf), så använde man krocketklubba och tennisboll och skulle slå bollen i hålen (på max 8 slag/hål). Naturligtvis fick vi storstryk av världparet, men det var kul.

Mot eftermiddagen åkte vi till Hörnefors söder om Umeå, där K och L också bor.

Jag återkommer med mer reseskildring.